Gifu runt

Ojojoj var ska jag börja? Igår morse antar jag skulle kunna funka.
Gårdagen inleddes med att jag vaknade, pratade med lite folk över skype och slöade. Vid lite innan klockan 10 så gick jag och Jonas in till skolan för att göra vårat placement test, jag kände mig rätt nervös då. När jag väl satt där med ett papper framför mig så låste sig hjärnan helt och bestämde att jag bara kunde max en fjärdedel av alla hiragana som jag kan läsa. Men det innebär egentligen bara att jag hamnar i en nybörjargrupp vilket jag hade gjort oavsett. Jag tycker bara det ska bli bra, och det innebär nog att jag kommer hamna i gruppen som har lektion på morgonen vilket också är det jag ville.

Efter testet var vi lediga i några timmar fram till klockan 13:00 då vi skulle får lite information om skolan och så... trodde vi, det vi fick gör var att höra nästan allt om alla regler och fylla i hur många papper som helst om olika saker, men det var trevligt att lyssna på massa japanska i två timmar även  om jag var helt slut i huvudet efter att frösökt att hänga med i allt som sades (det fanns en kille som översatte knapphändigt också). Resultatet av allt pappersifyllande var att jag nu inom en snar framtid har mitt alien regestration card och inte behöver bära med mig passet överallt, och att jag inom en aningen mindre snar framtid kommer ha ett bankkonto här och ett kort att ta ut pengar med. Efter det så hände inte så mycket mer igår då jag inte kunde vandra iväg särskilt långt då skolan behövde ha mitt pass ett litet tag för att fixa med imigrationsverket.

Idag har dock varit en mer händelserik dag som började med massa skype med mamma, Anders och innan det även Linn.

När det var färdig-skypeat vid 06:30 gick jag och la mig och sov till halv elva då jag gick upp och försökte vakna till lite. Vid klockan 12:35 eller så gick jag och Jonas ner till lobbyn för att möta upp med kvinnan som har hand om imigrationsfrågor på skolan och de andra nya eleverna utöver oss. Sen bar det av mot Gifu-city och dess stadshus där vi i princip bara fyllde i våra namn på två papper och väntade, och sen åkte vi tillbaka hem till skolan där vi fick veta att de behövde behålla våra pass till imorgon eller så, men istället skulle vi få ett papper som bevisar att vi inte är onda illegala invandrare som är här för att ta över japan.

Efter dessa små bravader så ville vi verkligen äta något så vi frågade om man kunde låna cyklar av skolan, vilket gick bra. Men vi fick ändå vänta med att äta då vaktmästaren som visste var cykelnycklarna är inte var här, så en stackars lärare fick leta, hon hittade dem i alla fall till slut. Ca en timma senare (trots att det bara var ca 10 min cykelväg bort) hade vi lyckats lokalisera ett litet ställe som lagade curry och ris som snabbmat, men dock tillagad snabbmat, där vi åt. Maten var riktigt riktigt god och kostade bara ca 55 kr för en rejäl portion.

När maten var slukad cyklade vi tillbaka mot skolan, men bestämde oss för att svänga av mot Super viva home där vi tänkte köpa lite husgeråd, men inte heller denna gång lyckades vi med det, vi hamnade istället i en 100 Yen plaza. Jag köpte 2 stora ölglas, två tallrikar, två skålar, en stekpanna, ett durkslag, 2 torktrasor, 2 små handdukar, 2 par ätpinnar, 5 disksvampar, en flaska diskmedel och en flaska rengöringsmedel för 1750 yen vilket enligt forex idag är 138 kr, helt okej!

När vi handlat klart begav vi oss till skolan och lämnade av prylarna vi köpt och bestämde oss för att försöka hitta ett postkontor som vår nyvunne vän från italien hade sett häromdagen. Vid det laget var det mörkt ute, men vi hittade ändå, tyvärr var det stängt. Jag kan lova er att ni inte kan hitta en mycket mysigare känsla än att cykla runt på smågator utan belysning med endast en dynamolampa som ljuskälla i en japansk småstad, helt fantastiskt.

Nu ikväll har det druckits en öl inne hos Jonas och kollats på family guy. Nu återstår nog bara en dush och lite spelande innan jag ska lägga mig för att vara pigg till välkomstcermonin för oss nya imorgon.

har även nya bilder upplagda idag på:
http://www.flickr.com/photos/axeljapan/

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Cykelturen låter helmysig!

Och gött att det börjar ordna sig med allt det praktiska - när det är klart kan du ju börja komma in i det hela. Så kändes det iaf för mig - när allt pappersarbete och konton var öppnade så var det ju liksom igång på riktigt :-)

Har du fått någon känsla för det än? Känns det rätt?

Hoppas du har det riktigt bra!

2010-04-06 @ 20:32:19
Postat av: Linn

Det är verkligen sjukt billigt för alla de där grejorna... Jag var just och handlade på min lilla närbutik och det kostade mig 150 spänn för lite frukost, en osthyvel och kaffefilter. Köpte iofs typ allt ekologiskt eftersom jag är så jävla pretto.



Jag vill också cykla runt på japanska smågator, låter superfint. Du måste försöka ta fler bilder!

2010-04-06 @ 20:43:55
Postat av: Axel

Glömde att jag löpte även en sked och ett anteckningsblock för summan jag nämnde i inlägget :P



Jag ska försöka ta lite mer bilder i eftermiddag när jag och Jonas ska iväg och handla mat på en ordentlig super market :)

2010-04-07 @ 04:38:56
Postat av: Marcus

hihi! Linn skrev "jävla" i pålsons blogg! fniss ;) låter hur som väldigt billigt du hade säkert kunnat pruta till dig ett helt bugetkök för en tusing! (inte gått och lagt mig riktigt än...) :D

2010-04-12 @ 07:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0