Mat, Skola och festival

Onsdagen började för min del ganska "tidigt" när jag gick upp vid 08:40 och tog en dusch och tvättade håret inför välkomstcermonin som skulle hållas vid 10:00 i skolan. Vid 09:45 knallade jag och Jonas in till skolan och gick till fel våning då de sagt till oss två dagar innan att cermonin skulle hållas på våning tre. Vi blev dock väldigt snabbt omdirrigerade till våning två där vi fick sätta oss näst längst fram, vilket kanske inte var helt populärt bland de stackars kineserna bakom oss.
Välkomstcermonin i sig bestod mest av att lärare, rektorer och elever höll tal om att vi skulle kämpa på och uppnå våra drömmar osv osv. Till sist fick vi även ett Id-kort av någon form, jag tror det är för att visa att vi går på den här skolan, men jag är inte säker.

Vi hade trott att vi skulle ha resten av dagen ledigt, men icke, för vi som bor i residensboende skulle på information om regler och förordningar på boednet, som at vi till exempel inte får ha alkohol på rummet, inte får föra oväsen sent på kvällen eller att vi inte borde gå ut utan varma kläder på kvällen... lite suspekt men visst.

När vi fått veta allt vi behövde veta så begav jag, Jonas, Dennis och Nico till postkontoret som ligger kanske 1-1.5 km bort för att jag och dennis behövde ta ut pengar. Jag tog ut 50 000 yen och precis då kom det ut en kvinna som jobbade på poskontoret och frågade om vi behövde hjälp. Efter vi förklarat att det inte behövdes någon assistans så pratade vi lite med henne för hon undrade var vi kom ifrån.

Efter vi varit på postkontoret så cyklade vi ner till floden och att och tog det lugnt och tittade på blommande körsbärsträd. När vi fördrivit ca 20-30 min med att sitta vid vattnet och prata så var det dags att försöka hitta ett stort köpcentra som Nico hade varit i för några dagar sedan. En liten stund senare fann vi en second hand-affär som hade ALLT kändes det som i alla fall, utom mat då. Där köpte jag en vattenkokare för 980 Yen, medan jonas köpte en kamera (som han sen upptäckte inte hade någon överföringskabel och inte tog vanliga minneskort) och dennis köpte en gitarr som han var mycket nöjd med.

När vi rörde oss vidare så såg vi en skylt utanför second hand-affären där det stod "super plant-6 shopping mall, 700 m" på så vi kände att vi var tvungna att ta oss en titt. När vi kom fram så förstod vi att det var precis vad vi letade efter, en stoooor affär med mat och massa andra nyttoartiklar (även känt som allt du kan tänka dig... utom datormöss). För att ni ska få ett litet hum om hur stort det är så kan ni tänka er ett valfritt svenskt coop forum och sen multiplicera det med minst tre. Jag ljuger inte om jag säger att bara alkoholen tog upp över 40 meter med hyllor.
Vi handlade en hel del mat, sjäv så köpte jag lax, krossade tomater, kryddor och lite annat, så jag kunde laga mat när jag kom hem, vilket jag också gjorde och det blev riktigt bra!

Jag fick förresten veta häromdagen att Nico hade fattat fel och att vi går i skolan mellan 13:30 och 17:00 och det kändes inte helt bra i början men jag vande mig vid tanken och nu känns det helt okej.

Gårdagen då

Igår var ju min första skoldag och eftersom det inte hände så mycket spännande innan skolan började så berättar jag om hur det var på lektionerna.
Det hela började med att vi insåg att vi skulle ha den enda manliga läraren på skolan (som dessutom är helt ny), och han hade gett ett ganska strängt intryck på välkomstcermonin vilket visade sig inte stämma helt.
Det första vi fick göra var ett litet namnupprop och sen ställa oss upp och hälsa läraren välkommen och han gjorde det samma till oss.
Efter detta så presenterade sig läraren och skrev sin hälsningsfras och sin presentation på tavlan, tydligen heter han Takagi, När Takagi hade presenterat sig så fick vi alla gå upp och göra samma sak och då stod det ganska klart att vi västerlänningar har ganska mycket lättare att uttala japanska än t.ex. kineser, jag tror det beror på att vi har betydligt hårdare konsonanter i våra europeiska språk än kinesiska har, men det är ju bara en ganska okvalificerad gissning.
Framåt under dagen fick vi lära oss att säga vad klockan är, veckodag, datum, månad och olika hälsningar. Allt hade jag tidigare gått igenom hos Mami på hennes kvällskurser.
När lektionen slutade skulle några i klassen städa klassrummet (idag är det min, jonas och nicos tur), det var dock inget avancerat jobb det skulle ägna sig åt.

Innan vi började på dagen hade vi bestämt med Gabriell att hon skulle visa oss en bättre väg till SUper plant 6, så efter jag och jonas hade slängt i oss lite mat så cyklade vi iväg och vi fick lära oss en väg som var både kortare, hade bättre asfalt och dessutom gick förbi ett stort tempel omgivet av körsbärsträd, där det även var en liten festival för att fira sakura-blomningen.
När vi kom fram köpte vi lite ingredienser till de tacos som skall förtäras ikväll hos Mimmi.
Efter vi tappat bort Nico på super plant så åkte vi hem och lämnade av alla grejer som vi köpt. Sen gick jag och Jonas tillbaka till festivalen för att ta lite bilder och för att testa någon typ av japansk festivalmat. Till slut, efter att ha strosat runt och tittat på träd, folk och lyktor så köpte vi varsitt grillspett med något kött vi inte kunde identifiera men som var otroligt mört, fett och asgott, och som helt kart var värt 500 Yen.

När vi kom tillbaka till residenset så pluggade vi lite tills dennis kom och knackade på och undrade om vi skulle fortsätta vår lilla tradition vi skapat de senaste dagarna som går ut på att sitta bakom skolan dricka en öl, prata och titta på hus, åkrar och stjärnor. Vi hängde med ut men jag skippade ölen igår.
När det började bli sent så blev det mest skype och youtube-klipp till underhållning, tills klockan var ca 02 och jag gick och la mig.

Ikväll ska vi som sagt äta tacos, vilket tjejerna är överlyckliga över då det inte sett taco-kryddmix på väldigt länge inna de hittade en affär i nagoya i förrgår som sålde allt möjligt sånt. Och sen ska vi om vädret tillåter ha en liten hanami ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Hanami )

Har lagt upp bilder på bilddagboken nu itstället för flickr då det tydligen itne gillar att man laddar upp hur mycket som helst. så följ länken nedan:
http://ackwell.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1270677601&id=452055517

Kram på er alla där hemma och glöm inte att lämna en liten rad till mig!

Kommentarer
Postat av: Snoffsan

Ja!

Bilddagbok OCH blogg :D



Det ser ju väldigt spännande ut alltihop!

Kram

2010-04-09 @ 09:33:00
Postat av: Peter

Verkar ju nice detta hära! Trodde inte det skulle va så billigt i japan som det verkar dock...



Dödat nån ninja än btw?

2010-04-09 @ 12:27:27
Postat av: Axel

Det är väldigt trevligt alltihop :)



Handlar man bara rätt och tänker lite så är det inte särskilt dyrt här.

Idag köpte jag en dammsugare för ca 200 kr, och den ska Jonas dessutom vara med och dela på!

Och ja, man måste ganska snabbt lära sig att döda både ninjor och samurajer här för det bokstavligen kryllar av dem. Den senaste ninjan jag tog kål på var en som gömt sig i min kyl som jag var tvungen att oskadliggöra när jag skulle hämta min juice.

2010-04-11 @ 08:49:32
Postat av: Marcus

Det absolut bästa sättet att göra ett första intryck i japan måste ju ändå vara att ställa sig mitt i ett rum fullt med folk (läs klassrum) och vrida upp en bergsprängare (som är lämpligast placerad på axeln med resten av kroppen i en snygg/cool pose) på högsta volym, och sedan spela robyns "konichiwa bitches". Något sådant gömmer man aldrig! ;P

2010-04-12 @ 07:25:25
Postat av: Anonym

jag tror marcus är inne på något bra här... DO IT! be gärna någon filma...

2010-04-20 @ 16:50:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0