Upptäcksfärd

Dåså, dags att berätta lite om gårdagen då.

Jag vaknade ganska tidigt (runt 06:40) och kunde inte somna om för det var massa fågeltjatter utanför fönstret och det var redan ljust. Så istället så bestämde jag mig för att slöa några timmar innan jag skulle bege mig ut på en inplanerad upptäcksfärd tillsammans med min granne Jonas. Förmiddagen bestod alltså mest av surfande tills klockan nästan elva då jag tog en dusch gjorde mig iordning, glömde glömde min väska (och min kamera, vilket jag verkligen blev irriterad över sen) och gick över och knackade på dörren till vänster om min.


Det primära målet med vår lilla utflykt igår var att hitta en mataffär och även någonstans där det såldes lite husgeråd, detta visade sig vara mycket mycket svårare än vi gissat. det första vi gjorde var att gå åt helt fel håll, men insåg detta rätt snabbt då vi kom fram till floden som vi visste att vi inte skulle över, och den väg vi var på ledde bara över floden, så vi vände om. Andra fösöket ledde oss i helt motsatt riktning... som också kändes helt fel, så vi valde att svänga av och leta oss in på lite mindre gator. Efter den svängen följde ca en timma då vi mest lallade omkring bland allt mellan fabriker som såg ut att vara direktimporterade från 50-talets ryssland, skolor som såg rejält dyra ut och alléer med blommande körsbärsträd.


Efter mycket irrande och tittande så köpte vi varsin dricka i en automat (de finns i åtminståne varje gatuhörn) och tog sikte mot en lite mindre flod än den första vi sett. Väl över floden hittade vi ett varuhus som vi gick in i och kikade lite. Det visade sig att de såldes en hel del kläder i varuhuset, mestadels för småbarn, lite leksaker och spel. Efter att ha konstaterat det inte fanns någon mat där så gick vi vidare in mot de centralare delarna av staden och lyckades hamna på vad som verkade vara en resturang-gata.
Eftersom ingen av oss kan någon japanska att tala om och engelska är helt uteslutet här så skippade vi att äta något just denna gången. Längre fram kom vi till en liten begravningsplats med fler stenar är en genomsnittlig kyrkogård, fast på ca en fjärdedel av ytan. Där var även en liten shintoistisk helgedom (här någonstans insåg jag att jag verkligen inte borde glömt kameran).

Vid det här laget hade vi gått kanske samanlangt en och en halv mil (mycket i sicksack) och bestämde oss för att längre in mot stan borde vi inte behöva gå för att hitta en mataffär. Så vi svängde av åt väster (tror jag det blir) och började gå, efter max 5 minuter så hade vi hamnat i en park med en liten väg helt kantad av blommande körsbärsträd och som var helt full med människor och en hel del bilar. Vilket är föga förvåndande då hanami (ung. att titta på blommor) är balnd de viktigaste grejerna på året här, så det var folk som hade picknick överallt. När vi gått kanske 200-300 meter så kom vi fram till en liten festival med massa små stånd som sålde diverse mat och godis och annat smaskigt. Men istället för att fakitskt köpa något gick både jag och Jonas bara runt och kollade på allt och facinerades (och här var jag smått tokförbannad på mig själv för att glömde kameran hemma).

Efter vi passerat festivalen så bestämde vi oss för att försöka hitta en affär vi sett på någon kilometers håll som hette "super viva home" där vi förmodade att vi kanske i alla fall kunde köpa lite husgeråd. Men vi hann inte ens börja leta efter skylten innan vi stötte på något annat som var tvunget att undersökas, nämligen en Pachislo-hall.
Pachislo är en typ av japanska enarmade banditer som i princip går ut på att man trycker på en knapp och sen tittar på trillande metall-kulor, vinner man får man massor av metall-kulor (eftersom det är olagligt med hazardspel om pengar här). Dessa metall-kulor kan man sen byta in mot lite olika priser i automater, mestadles krimskrams som de flesta inte vill ha, och därför har det startats upp små affärer vid nästan varje hall som köper detta krimskrams för riktiga pengar. Tilläggas bör att pachislo-maskiner låter rätt mycket (tänk er själva om det rasar ett par hundra metall-kulor ner över massa plasthinder), detta oväsen har jag läst om flera gånger, men att höra det själv gav en helt ny definition av oväsen. Det var inte ett särskilt högt ljud egentligen, mer ett kostant brusande muller, och då var kanske bara ett 50-60-tal av de flera hundra maskinerna som det faktiskt spelades på. Utöver ljudet så var det även en smula rökigt, minst sagt, jag smakade aska i munnen i säkert fem minuter efter jag gått ut från hallen.
Detta besök känns inte som något som kommer upprepas ofta, men det var en rolig upplevelse ändå.

När vi fortsatte vårt letande efter "super viva home" så tog det inte lång tid innan vi fann det tillsammans med massa andra affärer, bland annat en 100 yen shop och ordentlig mataffär. Här fattade vi en lite dumt och oinformerat beslut, vi gick direkt in för att handla mat, och insåg inte fören vi betalat att det tydligen inte finns några vettiga kassar i affärerna här, inte ens stora pappkassar utan handtag. Det enda som fanns var små plastklassar utan handtag, och det fick plats som mest två juicepaket (på en liter var) i dem. Och här ångrade jag verkligen att jag varit oeftertänksam nog att inte ta med väskan min.
Men för att hoppa tillbaka lite till själva mataffären så fanns det mycket mycket mer råvaror än jag vågat hoppas på inom alla områden, så nu måste jag bara skaffa mig lite saker som stekpanna och så, sen blir det lite mer mat än en måltid om dagen (som det varit hittils).
Vi hittade även en del lite konstiga saker i stil med multifrukt-mjölk och saker jag inte ens fattade vad det var.

Eftersom bristen på riktiga kassar till stor del förhindrade oss från att använda hände och armar till annat än att krampaktigt bära våra inköp så bestämde vi oss för att  bege oss hemmåt. Hemvägen kändes extremt lång även efter jag kläckt idéen att man kunde göra ett knyte med hjälp av sin tröja, vilket faktiskt underlättade en hel del.

Hem hittade vi i alla fall rätt lätt och väl hemma drack jag upp nästan all min ananas-juice jag köpt, och sen började jag försöka lista ut hur min riskokare funkade. Efter lite trixande gav den med sig och mitt ris blev kokat.
Senare avnjöt jag en måltid bestående av inte helt perfekt ris och en ganska slemmig maki köpt från affären, samtidigt som jag såg på zombieland för femte gången.

På kvällen blev det mycket skype-prat med Linn, lite tittande på how i met your mother och en hel del final fantasy dissidia-spelande.

Nu är det morgon här och snart ska jag in till skolan och göra mitt placement test, där det ska avgöras exakt hur kass jag är på japanska :)

Saknar er alla! Skriv gärna lite kommentarer till mig!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Åh vad synd att du glömde kameran - det är så tokirriterande när sådant händer! Men det kommer väl fler möjligheter och en massa andra saker att fota. Körsbärsträden måste du bara ta kort på!



Haha multifrukt-mjölk låter ju helmysko!

Glöm inte att våga prova lite konstig mat också!

Hoppas testet gick bra!

2010-04-05 @ 11:45:06
Postat av: Axel

Tror att det redan kan vara för sent att ta kort på träden nu, de blommar bara i några dagar... och idag har jag inte haft tid att gå runt förens på eftermiddagen och då hade jag inte mitt pass (skolan behövde ha det tills imorgon) och då ska man inte vandra runt... för då kan farbror polisen bli lite sur.

2010-04-05 @ 13:18:51
Postat av: Nathalie

Åh vad synd... Well, well så är det.

Jaså är de så hårda med sådant.

2010-04-05 @ 20:52:19
Postat av: Anders

Det kan löna sig att läsa kartan "före", så spar man på benen, men å andra sidan får man se det oplanerade på det sättet.

2010-04-06 @ 00:12:13
Postat av: Peter

Lite illa att glömma kameran hörru ;) Hoppas allt funkar för dig bland alla ninjor... se till att inte bli lönnmördad första veckan iaf ;P

Jag tycker att du skriva ut hela bloggnamnet i rubriken, samt att du ska ge mig cred för det underbara namnet :D

Cheers!

2010-04-06 @ 11:28:32
Postat av: Axel

Hur kul är det att utforska om man redan vet vad man ska hitta Anders? ;)



Natta: japp då kan man iofs få uppleva japanskt häkte tills lärare från skolan kan hämta en! det kan ju vara intressant.



Peter, jag gjorde det så att det skulle vara lite mer ett internskämt för oss :D

Ninjorna är fan jobbiga, de är som mygg här! Vart man än ska måste man döda minst 10 stycket!

Idag kommer det bilder dock, för idag var jag bättre på att komma ihåg.

2010-04-06 @ 13:17:37
Postat av: Marcus

YOO! you livin da gangsta-life brodude! Låter helmys och väldigt spännande där borta. Känner mig ganska avis... speciellt då man precis kommit hem ifrån jobbet och inte sovit på typ 24-26 timmar:P det låter förövrigt tryggt att handboken kommer till nytta;) Ha det nu underbart och chilla dill!

2010-04-12 @ 07:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0