きんようび-にちよび

Som alla ju förstår av rubriken ska följade inlägg handla om mina företaganden från i fredags till och med Söndag.

Så i fredags var jag i skolan som sig bör och hade lektion och repeterade mest det vi redan lärt oss, även om vi även fick lära oss några nya hiragana, som jag dock redan pluggat in hjälpligt. Sedan fick vi även veta att vi ska ha prov idag måndag, på kanji! jag blev helt livrädd först, men efter att ha pluggat ganska mycket idag så känner jag att de tolv vi ska kunna till idag sitter ganska bra, men jag kommer plugga lite till utan tvekan.

Efter skolan så gick jag och Jonas in till Mimmi, där vi (plus Gabriella) gjorde tacos. Dennis satt med och åt sin egensnickrade mat och vi hade allmänt trevligt. När maten var uppäten och vi hade tackat för oss så gick jag, Jonas, Dennis och Nico och köpte två flak öl på Plant 6 och satte oss nedanför templet under några sakura-träd och hade vår egen lilla hanami. Precis när vi satt oss så kom det en japansk familj där barnen var nyfikna på oss utlänningar och pratade lite med oss, och föräldrarna tyckte det var konstigt att det fanns svenskar som kunde japanska.
När vi suttit och pratat och druckit öl i ganska många timmar var det bara vi och ett gäng japanska ungdomar kvar och vi började socialicera lite och pratade om lite allt möjligt, bland annat hur gamla alla var, några pratade med Nico om italiensk fotboll, om att mitt skägg var imponerande, och lite annat. Inte så lång tid efter vi hade börjat umgås skulle dock de andra bege sig, så vi valde att göra detsamma snart därefter.

När jag kom hem följde en natt och en morgon jag önskar hade fallit i glömska. Jag mådde inte så bra då.
Dagen efter var som sig bör, extremt seg, jag sov mycket, pratade med lite folk på skype, kollade på serier och gjorde i allmänhet inga större utflykter. Sen från ungefär klockan 20:15 till 01:00 så spelade jag och Jonas Heroes of Might and Magic 3.

Igår söndag var det dags för nya äventyr dock.
Vid ungefär halv tolv så följde jag och Jonas med gabriella när hon skulle till jobbet eftersom hon passerar yamada denki (teknik berget, fritt översatt) på vägen och vi, behövde lite saker därifrån. Om ni tror er ha sett en stor teknikaffär så får ni tänka igen, detta var två våningar fyllda av i princip allt man kan tänka sig inom teknik. Jag vågade inte riktigt plocka fram min kamera där inne eftersom jag inte visste om de skulle få för sig att jag stulit den eller något sånt, annars hade ni fått bilder på denna fantastiska plats. I alla fall, Jonas köpte en MX 518 (datormus) för knappa 300 kr, och sen köpte vi även en dammsugare gemensamt som kostade sammanlagt knappt 230 kr.

Efter yamada denki åkte vi tvärs över vägen till en 100 yen shop och köpte lite småsaker. Jag köpte bland annat pennor, ett nytt block (det förra jag köpte är spårlöst försvunnet) en kökskniv, en rejäl burk fanta och en påse med snacks som var gjorda av majsmjöl (tänk ostbågar men mindre feta) och var kryddade med någon söt chilli eller nått sånt, goda var de i alla fall.
När vi handlat klart bestämde vi oss för att hitta något att äta, vilket var oväntat svårt i ett område med hur många resuranger som helst. Först gick vi till ett ställe som såg ut att servera ramen, men det var stängt och öppnade inte förens idag så det var ju ganska uteslutet. Andra stället vi kom in på kändes som ett mellanting mellan ett mc donalds och ett café och var över lag inte särskilt lockande. Efter kanske 5-10 minuters letande hittade vi till slut ett curry-ställe.
Jag köpte en tallrik curry med friterad biff och jonas en med bara biff kokt i curryn. Efteråt kunde vi båda konstatera att kycklingen vi åt för ungefär en vecka sedan på samma kedja var mycket bättre, om det berodde på att det var ett mindre ställe med mindre stress eller på själva rätten är dock svårt att avgöra.

När vi ätit oss mätta och belåtna så cyklade vi hemmåt, på vägen hem hade jag tänkt ta ganska mycket bilder, men dessvärre satte vädret krokben för denna plan då det började regna ganska snart efter att vi satt fart hemmåt. Några bilder blev det dock och de kommer finnas på bilddagboken så snart mitt internet här slutar hata den sidan.

Eftermiddagen bestod av sömn, pluggande, skype-pratande, chattande och serie-tittande.
Framåt kvällen så skulle jag och Jonas försöka lura ut sopsorteringen, men precis när vi skulle ge oss av så dök Dennis upp i Jonas rum, och förklarade att när han kvällen innan hade varit ute med sina vänner från universitetet här i Gifu hade lyckats supa bort sin nyckel till rummet.
Det löste sig dock väldigt bra, han ringde bara till en lärare som i sin tur ringde Hattori-san (som äger skolan) så han kom hit med en extranyckel som dennis fick betala 500 Yen för.
När detta lilla missöde var utrett så städade jag mitt rum lite grann, invigde dammsugaren och skrubbade bort det värsta av smutsen på min balkongdörr. Städningen skall dock om jag lyckas följa min plan fortskrida så sakteliga under veckan. Jag har även lyckats fånga två kackerlackor här i rummet och slängt ut dem.

sen blev det mer plugg och serie-tittande tills jag gick och la mig.
Nu börjar jag skolan och ungefär en timma och ska snart över till grannen min och plugga lite till.

Kommentarer
Postat av: Linn

Hoppas det gick bra på provet idag :-) och att du kom ihåg lärare ;-)

2010-04-12 @ 07:11:04
Postat av: Marcus

GLHF!

(lite försent... men ändå!) :D

2010-04-12 @ 07:30:39
Postat av: Snoffsan

En helt OK helg med andra ord!



Det är väldigt roligt att läsa om Livet i Japan.



Så kul att du plötsligt är där och lever ;)

2010-04-12 @ 08:39:43
Postat av: liindblaads

heeej hur e det med dig idag :) ?

nice blogg

2010-04-12 @ 09:33:27
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: Axel

Provet gick helt okej, tror jag ficka alla utom ett rätt... fick hjärnsläpp och glömde hur man skriver "kyo" i hiragana som behövdes i ett av orden.



I övrigt, ja det är väldigt spännande och kul att vara här, särskilt nu när allt börjat flyta på lite!



Marcus, alla dina förslag tas under noggrant övervägande, sen får vi se om tanke leder till handling and so on!

Btw Marcus! skaffa gärna skype och/eller msn nu med så man kan tjöta lite med dig!

2010-04-12 @ 12:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0